En l'actualitat hi ha diverses característiques a les escoles basades en la renovació pedagògica, per tant molts dels seus fonaments estaran inspirats tant en la pedagogia de Freinet com en les aportacions actuals de l’Escola Nova.
Actualment, igual que per Freinet es dona molta importància i valor al infant.
El nen és el més important i l’escola l’ha de veure com un individu, únic, ja que així el mestre els podrà guiar i els ajudarà particularment a desenvolupar-se tant intel·lectualment com emocionalment millor. Per tant l’escola actual també es basa en integrar la vida i el interès propi del nen en l'activitat escolar. I diguem també que l'escola ha d’estar centrada en el nen respectant la seva llibertat i estimulant la seva creativitat.
Va desenvolupar les seves tècniques basant-se en 3 principis, la llibertat d'expressió, la vida en cooperació i la vida participativa. I aquets tres principis, entre d’altres, també els podem aplicar a l’escola actual.
En quant a la llibertat d’expressió, actualment es valora molt. En la societat en que vivim és un dret fonamental, tant per els nens com per qualsevol ésser humà. I és a l’escola on els infants poden aprofitar aquest dret.
La vida en cooperació també és important per al desenvolupament humà, ja que la nostra manera de pensar i d’actuar certa part està influïda per la interacció social. Per tant aplicant-ho a l’escola, podem parlar d’un aprenentatge socio-cognitiu.
I finalment la vida participativa a l’escola, és a dir, participar i intervenir en tot lo possible per l’enriquiment dels infants. Com en l’escola nova el mestre fa que els nens participin i aprenguin d’ells mateixos.
Les característiques principals de la pedagogia de Freinet que podem aplicar en l’actualitat són: una pedagogia renovadora, activa, popular, oberta, cooperativista, metodològica, i per tant es centra en la renovació del ambient escolar i en les funcions dels seus mestres amb l’objectiu que els alumnes aprenguin fent i pensant.
La pedagogia i les tècniques de treball creades per Freinet segueixen vives, no obstant però, hem de fer algunes observacions. La impremta és l’eina pedagògica introduïda per Freinet a la classe, que oferia possibilitats per a desenvolupar les seves tècniques. Actualment, ha quedat substituïda per l’ordinador, que simplifica el treball manual. Això per tant, comporta una reducció de la creació artística que se’n derivava de l’ús de l’eina.
Avui dia es difícil establir l’educació tal i com l’entenia Freinet, aplicant les seves tècniques. D’una banda poques escoles tenen un sol mestre, i, sovint aquest està amb una mateixa classe un o dos anys, temps insuficient per poder aplicar una bona tasca pedagògica. També cal tenir en compte que els grups d’alumnes estan determinats per l’edat i no hi ha diversitat d’aquestes, de manera que s’evita l’enriquiment de coneixements. Un altre factor serien les normes i els horaris que provoquen un ambient poc adequat per la pedagogia que engloba la cooperació i l’enteniment humà.
Cal destacar però que les seves metodologies actives, participatives i cooperatives sí s‘apliquen a moltes escoles. Els racons del joc simbòlic, de la biblioteca,… o de tallers o l’assemblea, el repartiment de responsabilitats o els projectes d’investigació, l’ús de la lectura documental en tots els actes de la vida escolar, les biblioteques de treball,... són només alguns exemples del que podem trobar del pedagog en les aules d’avui dia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada